lauantai 18. heinäkuuta 2015

Toinen haaste - tervaaminen

Kuten jo edellisestäkin postauksesta kävi ilmi, meillä riittää siskoni kanssa opeteltavaa. Sen verran mekin sentään ymmärsimme, että keväällä laiva pitää tervata. Niinpä kun säätiedotus lupasi maaliskuun puolivälissä viikonloppuna kaunista säätä, hyppäsimme aamulla anivarhain autoon ja huristelimme telakalle. Perille päästyämme teimme pikainventaarion laiturilta löytyvistä laatikoista ja soitimme pari puhelua kysyäksemme ohjeita, miten tervaaminen tarkalleen ottaen tapahtuu. Kuulimme, että viime vuosina tervaa ei ole lämmitetty vaan sekaan on sekoitettu vernissaa. Sekoitussuhteesta ei kellään ollut käsitystä.

14.3.2015 keli oli mitä ihanin






Niinpä sitten entisiä tervoja pois rapsuteltuamme sekoitimme summassa tervaa ja vernissaa ja kävimme tervaamaan. Pariin paikkaan saimme naputella lisää rivettäkin, kunhan sitä oli laivan uumenista ensin löytynyt. Homma eteni rivakammin kuin uskalsimme etukäteen toivoakaan, ja sunnuntai-aamupäivällä homma oli tehty.

Isä varmaan nauraisi pelastusliiveille ja naskaleille... ja niin ehkä moni muukin :)



Kesällä sitten selvisi, että vernissaa taisi lurahtaa joukkoon liiaksikin. Auringon puolella kylki näytti nimittäin siltä, kuin ei koskaan olisi tervaa nähnytkään. Onneksi saimme lainaksi S/S Tommilta erinomaisen lautan, jonka päältä Matti ystävällisesti tervasi toisen kyljen uudelleen. Ensi keväänä olemmekin jo vanhoja tekijöitä!

Tiesitkö muuten, että terva on vaikeuksissa, sillä "Euroopan vaativa kemikaalilainsäädäntö edellyttää tervan rekisteröintiä vuoteen 2018 mennessä. Ellei rekisteröintiä suoriteta, on tervan valmistus tai myynti käytännössä mahdotona. Allalla toimivat yritykset ovat niin pieniä, etteivät niiden voimavarat riitä tähän." Onneksi joukko aktiiveja on ryhtynyt keräämään rekisteröintiin vaadittavaa rahoitusta keräämiseksi ja levittämään sanaa. Lue lisää sivuilta http://www.pelastetaanterva.fi, liity FB-yhteisöön ja levitä sanaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti